Kuuntelemisen korvaamaton taito

”Neljävuotias Eeli haluaa isona tulla sähkömieheksi, rakennusmieheksi, kokkimieheksi ja työmieheksi. Lisäksi hän haluaa vielä pomon, jolla ei ole suuta.” (Ajatusten aamiainen 21.10.2015)

Eelin toiveen pomosta, jolla ei ole suuta, jakaa moni aikuinen. Esimiesvalmennuksissa pohditaan usein porukalla, minkälaisia piirteitä hyvästä esimiehestä löytyy. Lista on pitkä ja moninainen mutta poikkeuksetta sieltä löytyy maininta, että hyvä esimies osaa kuunnella – siis kuulee ja aktiivisesti kuuntelee. Usein kuulee myös kertomuksia työuran varrelta erityisesti mieleen jääneistä esimiehistä – heidät nostetaan esiin monien joukosta sen vuoksi, että he ovat aina kohtaamisessa pystyneet luomaan tunteen, että he ovat aidosti läsnä. He ovat pysähtyneet kyseisen henkilön asian äärelle – kuunnelleet ja kuulleet.

Nuo kertomukset ovat usein pysähdyttäneet pohtimaan myös omia esimiesvuosia ja myönnettävä on, että aina tuossa läsnäolossa en ole onnistunut. Miten helposti tuon tunteen toiselta ihmiseltä voi tahtomattaan, arjen pyörityksessä viedä. Alaisesi kävelee huoneesi ovelle ja kysyy, onko sinulla hetki aikaa. Olet juuri palaverien välissä läpikäymässä sähköpostitulvaa ja kuulet vastaavasi, että minulla on kyllä tässä kiire mutta mitä asiaa sinulla on. Hän kertoo asiansa, jonka käsittelyyn menee todennäköisesti aivan sama aika kuin silloin, että olisit vastannut vain, kyllä minulla on sinulle aikaa. Vaikka alaisesi saa vastauksensa, tunne minkä kanssa hän lähtee huoneestasi, on täysin erilainen – päällimmäiseksi jää ajatus, että keskustelit kyllä hänen kanssaan mutta et ollut aidosti läsnä.

Toisaalta on tietysti esimiehenä huolehdittava myös itsensä kuuntelemisesta. Mikäli tilanne niin edellyttää, on osattava yllä kuvatussa tilanteessa todeta, että juuri nyt kesken oleva asia vaatii työstämistä mutta sopiiko, että varataan aika ja palataan asiaasi hetken kuluttua. Mikäli kyseessä ei ole heti esimiehen reagointia vaativa tulipalon sammutus, asian esittäjä kyllä ymmärtää hetken odotuksen – saahan hän sen jälkeen jakamattoman huomiosi asialleen.

Kuuntelemisen taito on edellytys myös valmentavan johtamisen tärkeimmälle työkalulle, dialogille, jossa pyrkimyksenä on yhdessä löytää ratkaisu sen sijaan, että pyritään varmistamaan, että oma ratkaisu vie aina pisimmän korren. Dialogia leimaavat mm:

  • Myönteinen omien ja toisten ajatusten kyseenalaistaminen
  • Luopuminen ja antaminen – luovutaan omista virheellisistä käsityksistä ja jaetaan tietoa
  • Otetaan aikaa ajatella ja pysähtyä
  • Haetaan ratkaisuja itsestä, yhdessä
  • Annetaan aikaa myös ymmärryksen syventymiselle
  • Kyetään tarkastelemaan asioita kauempaa (helikopteri – perspektiivi)
  • Havaitaan myös pienet myönteiset muutokset

Toivottavasti pikkuinen Eeli työelämään siirtyessään löytää oman paikkansa sähkö-, rakennus-, kokki ja työmiehenä. Ja toivon mukaan hänen työuralleen osuu monta pomoa, joilla on suuret korvat ja pieni suu.